Historie

1954

Op 18 Mei 1954 begon Pier Brouwer een allround garage- en landbouwmechanisatiebedrijf aan de Burchtstraat in Kuinre. Tot 12 Februari 1961 was Pier Brouwer een merkonafhankelijke garagehouder en in die hoedanigheid mocht en moest hij zich verdiepen in de techniek van vele merken.

1961

'De band met Volvo’s werd steeds hechter, onder andere doordat we een paar Volvo-rijders, waaronder een dierenarts, als klant hadden. Om hen een goede service te kunnen bieden, verdiepten we ons in door de importeur verschafte service-handboeken. We kregen vertrouwen in Volvo, de importeur kreeg vertrouwen in ons en zo gebeurde het dat we in 1961 officieel Volvo-dealer werden’, vertelt Pier. De eerste nieuwe Volvo die Brouwer verkocht was een blauwe Volvo 544 – de verbeterde versie van de 444 en ging naar een klant in Kampen. In de loop der jaren hebben duizenden nieuwe en gebruikte Volvo’s het bedrijfspand aan de Burchtstraat verlaten.

1974-1977

In 1974 werd door toenemende drukte een nieuwe werkplaats gebouwd en in 1977 kende de importeur Brouwer een grote uitbreiding van het rayon toe en wel de regio Meppel en omstreken, als gevolg van de opheffing van een Volvo-garage in Meppel. ‘Toen wij het gebied Meppel en wijde omgeving erbij kregen, beseften we goed dat we daar een tweede garage moesten stichten om optimale service aan de Volvo-rijders te kunnen bieden en om meer mensen mogelijk te maken over te schakelen op Volvo. Het was eerst de bedoeling een bedrijfspand in Meppel te bouwen, maar we stuitten op allerlei planologische bezwaren. In 1979 viel mijn oog op een mooie boerderij in de directe nabijheid van de stad Meppel. Rogat, gelegen in de gemeente de Wijk, bleek zowel via autowegen als secundaire wegen heel goed bereikbaar en we kregen van het gemeentebestuur toestemming aan de Hessenweg een garagebedrijf te vestigen.’

1977

'In 1979 werd de boerderij aangekocht en werd er begonnen met de interne verbouwing en het bouwen van een moderne werkplaats achter de boerenhoeve. Op 14 april 1980 is mijn zoon Gerben daar gestationeerd als bedrijfsleider en werden er nog twee automonteurs aangetrokken. Er bleek in Meppel en omgeving een grote behoefte aan een Volvo-garage te bestaan’, aldus Pier.

1984

Tot 19 mei 1984 waren beide bedrijven officieel Volvo-dealer. Op die datum nam Gerben (de zoon van Pier) de bedrijven van zijn vader over. Daarmee werd niet alleen de naam van het bedrijf veranderd, ook het dealerschap werd opgezegd. Gerben zag meer in specialisme. ‘Door de steeds hoger wordende eisen en verplichtingen die de importeur je oplegt, groeiden eveneens de kosten behoorlijk. Wij willen de kosten graag zo laag mogelijk houden om de klant niet de hoofdprijs te hoeven doorberekenen. Wij (familie Brouwer) zijn al jarenlang “Volvo-fanaten” en dat besloot mij om door te gaan met Volvo als specialist’, aldus Gerben. Het bedrijf groeide in de jaren ’80 gestaag. Het overschakelen naar autobedrijf gespecialiseerd in Volvo bleek achteraf de juiste keuze. Het bedrijf kreeg meer ‘vrijheid’ en daar profiteerde iedereen van.

1987

De vestiging in Rogat groeide behoorlijk doordat steeds meer Volvo-rijders uit Meppel en wijde omsteken het bedrijf wisten te vinden. Dat resulteerde in de bouw van een compleet nieuwe showroom aan de Hessenweg. In 1987 werd de nieuwe showroom opgeleverd. Na 25 jaar ESSO brandstoffen te hebben geleverd , werd in 1989 het tankstation in Kuinre verbouwd. Een nieuwe luifel , nieuwe pompen en een nieuwe ESSO shop werden in het najaar officieel geopend.

1994

In 1994 besloot Gerben ook de showroom in Kuinre te vernieuwen. De ‘oude showroom’ werd compleet afgebroken en daarvoor kwam een nieuwe moderne showroom in de plaats.

1999

Het milieu kreeg in de jaren`90 een steeds belangrijkere rol. Om aan de nieuwste milieu eisen te voldoen werd in 1999 het tankstation in Kuinre aangepast aan de nieuwste eisen.

2004

Door het toenemende succes van vestiging Rogat kwam men daar op een gegeven moment ruimte te kort en moest er dus een uitbreiding plaatsvinden. Er werd besloten om een compleet nieuwe werkplaats en receptie te bouwen. In Mei 2004 werd de fonkelnieuwe werkplaats en receptie feestelijk geopend. ‘In de periode die aan de verbouwing vooraf ging, zaten we steeds meer dan drie weken vol. Dat klinkt als planning wel leuk, maar als iemand voor een spoedreparatie kwam, wisten we al dat we ‘s avonds of in het weekend zouden moeten overwerken. Verder was het bedrijf inmiddels 24 jaar oud en qua indeling niet meer helemaal bij de tijd’, vertelt Gerben. ‘Het gaat nu heel goed met het bedrijf, maar groter wil ik niet worden. Zoiets gaat ten koste van het persoonlijk contact met de klanten en dat contact is me heel wat waard. Hier kennen we onze klanten nog en kunnen we iedereen op een goede manier helpen en dat wil ik graag zo houden,’ laat Gerben weten.

2009

Sinds Oktober 2009 is de 3e generatie Brouwer in het autobedrijf actief. Pierre, de zoon van Gerben, heeft 6 jaar ervaring op kunnen doen in een sales functie bij een Land Rover Dealer. Hij zal het familiebedrijf in de toekomst voort gaan zetten. Dochter Laura verzorgt sinds 2010 het ESSO Tankstation bij het bedrijf in Kuinre.

2013

Per 1 Januari 2013 is Gerben samen met zijn zoon Pierre een V.O.F. aangegaan voor de vestiging in Rogat, onder de naam Autobedrijf Brouwer Rogat V.O.F. Dit met als doel om het bedrijf in Rogat de komende jaren aan de 3e generatie Brouwer over te dragen. Het bedrijf in Kuinre gaat gewoon verder als Autobedrijf Gerben Brouwer B.V.


2016

Door toegenomen drukte op de vestiging in Rogat en kijkend naar de toekomst hebben wij besloten om het bedrijf in Kuinre te gaan verhuren. Dit om ook de klanten in de omgeving Kuinre in de toekomst goed van dienst te kunnen zijn. Per 1 April 2016 is het autobedrijf voortgezet onder de naam Autobedrijf Kuinre en het tankstation wordt geëxploiteerd door Van Staveren. De ESSO tankshop wordt per 1 april 2017 voortgezet door `t Kuunders kwartiertje.


2019

In Mei 2019 is onze ruime en moderne werkplaats in Rogat uitgebreid naar 6 volwaardige werkplekken en 5 bruggen! Zo kunnen wij makkelijker spoedklussen opvangen, en een auto "laten staan" in eventuele afwachting op onderdelen of bij langer durende diagnoseklussen. Het "nieuwe gedeelte" is aan de bestaande werkplaats gebouwd, waardoor het magazijn zich nu centraal tussen de werkplekken en de receptie bevindt.